Kenmerken van de Vlijtseweg

De Vlijtseweg is een smalle, langgerekte weg met een mix van fietsers, auto’s, vrachtverkeer en een lijnbus.

Hieronder staat een verdere toelichting van de kenmerken.

Classificatie ETW-30
In de wegenstructuur van Apeldoorn is de Vlijtseweg een ‘erftoegangsweg’ (ETW). De gemeente Apeldoorn benoemt de Vlijtseweg in publicaties en plannen als ETW met een maximumsnelheid van 30 km/u.
(bron: Vlijtsepark – Zwitsallocatie: TOELICHTING-p26-p30 deze tekst in onderdeel van Bestemmingsplan Vlijtsepark – Zwitsallocatie – 2016)

In Apeldoorn wordt een onderscheid gemaakt in de volgende categorieën wegen:
hoofdwegen (ring, centrumring, radialen en overige hoofdwegen), ook wel gebiedsontsluitingswegen genoemd.
alle resterende wegen, ook wel erftoegangswegen genoemd.
(bron: Verkeersvisie-2016-2030)
De Vlijtseweg valt niet onder de specifieke wegtypes en is daarmee een ETW, zie ook Visie voor de Vlijtseweg.

De gemeente plaatst de Vlijtseweg in de categorie ETW-30, wat staat voor een erftoegangsweg met een maximum snelheid van 30km/u. Kenmerken van een dergelijke weg zijn lagere maximumsnelheid, gemengd verkeer op één rijbaan zonder gescheiden fietspaden, en de focus op verblijfskwaliteit in plaats van doorstroming.

Lange rechte weg
De Vlijtseweg heeft een lengte van bijna 2 kilometer. Het is een smalle weg met een breedte van krap 6 meter. De weg heeft nagenoeg geen bochten, slechts één duidelijke knik in het zuidelijke deel.

Doordat de weg smal is komen fietsers vaak in de knel, zie hier de veel voorkomende situatie bij de aansluiting op de Deventerstraat.

Verkeer per etmaal
Het gebruik kenmerkt zich door veel verkeer tijdens de ochtend- en avondspits. Daar buiten is het vrij rustig. “De aantallen blijven echter onder de 6.000. Daarmee wordt vanuit verkeerskundig perspectief geen knelpunt verwacht voor de ontwikkeling van het zwembad.
Uit de verkeersanalyse voor de aanleg van het zwembad komen de volgende cijfers naar voren: maximaal 4.752 verkeersbewegingen met motorvoertuigen op het wegvak bij het zwembad en ‘worstcase’ 3.169 motorvoertuigen op het zuidelijke deel van de Vlijtseweg.
(bron: MER beoordeling zwembad Vlijtseweg)

Doorkruizing
Tussen het fietspad ‘t Sluisje en de Johan Steenbergenstraat is een drukke fietsverbinding. Deze fietser steken de Vlijtseweg over en gebruiken de weg voor een meter of 60 voordat ze de afslag nemen. De weggebruikers van de Vlijtseweg hebben voorrang ten opzichte van de overstekende fietsers. Tijdens de spits zorgt dit voor gevaarlijke situaties tussen automobilisten en (groepjes) fietsers. De combinatie van overstekende schoolgaande jeugd en automobilisten is geen veilige combinatie.

Gemengd verkeer
Fietsers, fatbikes, scooters, auto’s, vrachtwagens, landbouwvoertuigen en een lijnbus op één rijbaan zonder gescheiden fietspaden.

Vrachtverkeer
Doordat de weg vrij smal is en doordat de woning dicht op de weg staan wordt (zwaar) vrachtverkeer als zeer hinderlijk ervaren. In de oudere woning staat het servies letterlijk te trillen in de kast. Het inhalen van fietsers door vrachtverkeer is door de smalle weg erg onveilig.

Hardrijden
Op het zuidelijk deel, waar 30km/u van kracht is, wordt veel te hard gereden. Het straatbeeld nodig uit tot hardrijden. De toegepaste verkeersobstakels, verkeersplateaus, zijn niet effectief en dragen niet bij aan snelheidsbeperking van gemotoriseerd verkeer.
Metingen hebben aangetoond dat 75% van de weggebruikers een bekeuring zou moeten krijgen. Dus 25% houdt zich aan de snelheidslimiet, in deze groep in de meetgegevens vallen ook de fietsers…
Auto’s die zich aan de snelheid houden worden zeer regelmatig met grote vaart ingehaald door ongeduldige medeweggebruikers.

Via de stoep
De stoep wordt regelmatig ingezet als handig hulpmiddel wanneer vrachtverkeer of stadsbussen elkaar passeren. De weg is zo smal dat hierbij pas- en meetwerk benodigd is. Ook fietsers gebruiken de stoep om “veiliger” te kunnen fietsen. Huisvuil wordt opgehaald tijdens de spits, waardoor het verkeer-met-haast regelmatig de stoep gebruikt.

Toekomst visie
Gemeente Apeldoorn heeft een visie voor de Vlijtseweg in meerdere documenten en beleidsstukken vastgelegd. Lees verder op de pagina Toekomstvisie.

Drie delen

Noord, tussen Anklaarsweg en Edisonlaan. Dit deel van de weg komt in de plannen van de gemeente nauwelijks voor. Dit deel kenmerkt zich als toegang voor een bedrijventerrein.


Midden, tussen Edisonlaan en Laan van Kerschoten. Dit deel van de weg komt in de plannen voor doordat er ontwikkelingen zijn voor het realiseren van een zwembad en daarbij behorende verkeer. In de plannen worden de inrichting voorzien van separate fietspaden. (Dit deel van de straat wordt ook vaak aangeduid met Vlijtseweg-noord, omdat het echte noordelijke nog nauwelijks een rol speelt in de ontwikkelingen).


Zuid, tussen Laan van Kerschoten en Deventerstraat. Dit deel van de weg behoeft de meeste aandacht doordat de weg smal is, gemengd verkeer heeft en omdat daar ook de meeste woning staan en nog ontwikkeld worden.