Zoals afgesproken met de gemeente heeft de werkgroep de plannen van de gemeente en de top-10 opmerkingen beoordeeld. Daarnaast zijn de plannen met experts van de VVN en Fietsersbond besproken. Onderstaande zijn de aanbevelingen/adviezen van de werkgroep opgenomen in willekeurige volgorde. Deze aanbevelingen zijn vandaag 02 december 2025 met o.a. de projectleider van de gemeente doorgenomen en toegelicht.
Straatverlichting
Huidig masten zijn +/- 8 meter hoog, uitgangspunt voor 30 km/u inrichting zijn lage lichtmasten. Aanbevolen wordt om niet de standaard hoge lichtmasten als bij een 50 km/u toe te passen, maar te kiezen voor de lagere exemplaren die worden toegepast op een 30 km/u.
Reden voor het toepassen van lage lichtmasten is dat deze meer de indruk geven van een verblijfsgebied en daardoor snelheid verlagend werken.
Onderstaande straatlantaarns zijn te vinden rondom het Verzetsstrijderspark en er staat een aantal langs de Vlijtseweg.


Verkeersdrempels
De werkgroep pleit voor meer drempels over het gehele traject, van Deventerstraat tot Edisonlaan. Het advies voor de afstand tussen de drempels ligt voor een 30 km/u inrichting op 60-80 meter tussen de drempels*. Door het plaatsen van de eerste drempel dichtbij de Deventerstraat zal het voor automobilisten duidelijker zijn dat men in een 30 km/u zone binnenrijdt.
Plateaus hebben voor de lijnbus de voorkeur vanwege de soepelere overgang.
Echter goede drempels hebben voor de werkgroep de voorkeur vanwege het verlagen van de snelheid en daarmee het vergroten van veiligheid. De praktijk in de straat leert dat de bestaande plateaus niet voldoende effectief zijn. Op de Soerenseweg (bij nummer 80 en 47) zijn drempels toegepast die wel effectief zijn en deze route wordt ook dus de stadsdienst gebruikt.
Hulpdiensten redden zich ook op een 30 km/u weg. Het belangrijkste is dat hulpdiensten niet gehinderd worden op hun route. Landelijk is er een trend gaande om steden geheel tot 30 km//u zone in te richten, dit heeft tot gevolg dat hulpdiensten langer onderweg zijn. Dat is een gegeven dat ook voor de Vlijtseweg geldt.
Veiligheid door doelmatige drempels

*) Uit Richtlijnen CROW: de snelheidslimiet (30 km/uur) moet aansluiten bij de verwachtingen van het wegbeeld (weginrichting + omgeving). Alleen dán is sprake van een geloofwaardige snelheidslimiet, Snelheidsverlaging vraagt een forse inspanning.
Fietsstroken

De werkgroep is goed te spreken over de voorgenomen fietsstroken, hoewel de voorgestelde fietsstroken inrichting-technisch eigenlijk niet passen bij een ETW-30 (erftoegangsweg) inrichting.
Groenvoorziening 1 – Johan Steenbergenstraat
De Johan Steenbergen straat lijkt een prima plek voor extra groen in de wijk. Het extra groen draagt bij aan de uitstraling van verblijfsgebied en zal daardoor snelheid verlagend werken.
Momenteel is deze straat ingericht voor gemengd verkeer, maar wordt in de praktijk slechts gebruikt door fietsers. De straat is 5,5 meter breed en zou als brede fietsstraat van 3 a 3,5 meter ingericht kunnen worden waardoor er ruimte komt voor groenvoorziening.

Inrichting van de straat
De kadastrale kaart doet vermoeden dat er meer ruimte is voor groenvoorziening door een deel van het parkeerterrein van de keukenwinkel als gemeentegrond te gebruiken.

Impressie van groenvoorziening met een smallere rijbaan voor fietsers (3 meter breed), gras, lage struiken en bomen.

Groenvoorziening 2 – Brede stoep Vlijtseweg
Groenvoorziening naast de weg maakt de weg optisch smaller en de omgeving meer bewoond. De stoep ter hoogte van Vlijtseweg 66 is dubbel zo breed als op andere stukken van de straat. Hier zijn mogelijkheden voor laag groen.


Groenvoorziening 3 – Zwitsalpark
Langs het de rand van de Vlijtseweg bij het Zwitsalpark kan een bomenrij worden geplant om de geloofwaardigheid van de 30 km/u norm te versterken. Deze aanplant zorgt voor vergroening en zit de evenementen in het Zwitsalpark niet dwars.
Zig-Zag ‘t Sluisje
Het fietspad ’t Sluisje en de Johan Steenbergenstraat vormen via een deel van de Vlijtseweg een drukke fietsroute. Vooral bij ’t Sluisje schiet de onoplettende schooljeugd met regelmaat zonder uitkijken de Vlijtseweg op. Als oplossing zou een zig-zag hekwerk geplaatst kunnen worden.
De ruimte tussen de hekken moet zo ruim zijn dat ook verschillende vormen van bakfietsen er doorheen kunnen. Het hekwerk heeft een afremmende- en signaalfunctie.
Het hekwerk kan in het kader van de vergroening ook uitgevoerd worden met fraaie plantenbakken.

Voorbeeld van een zig-zag hekwerk
Voorbeeld van een ruimte zig-zag constructie met ruimte voor het opstellen van overstekende fietsers.
De verkeersdrempels op de afbeelding doen vermoeden dat auto’s hier vaart minderen en daardoor rekening houden met de fietsers. In de praktijk hebben deze drempels nauwelijks remmende werking.
De zig-zag constructie help ook voorkomen dat auto’s en bestelbusjes het brede fietspad misbruiken voor sluipverkeer.

Vlijtsekade autoluw/autovrij
Op de Vlijtsekade rijden te veel auto’s. Dit deel van de wijk ziet er uit als een autoluwe zone maar in de praktijk is er te veel motorisch verkeer. De Vlijtsekade is al druk genoeg met alleen fietsers en voetgangers en zou alleen voor bestemmingsverkeer bereikbaar moeten zijn.
Zodra de Vlijtseweg is ingericht met effectieve snelheid verlagende maatregelen, is de kans groot dat er meer sluipverkeer via de Vlijtsekade zal rijden.
Tegenargument is de bereikbaarheid voor bewoners, hulpdiensten en pakketbezorgers.

Een afsluiting zoals bij de Beurtvaartstraat in het centrum (zie afbeelding) is ook mogelijk bij de Vlijtsekade.
– Bewoners mogen hier op dit moment de auto niet parkeren, dus die zullen van een afsluiting geen hinder ondervinden (alleen bij een zeldzame verhuisactiviteit).
– Hulpdiensten, in het bijzonder de brandweer, moeten de mogelijkheid hebben om de wegafzetting te verwijderen.
– Pakketbezorgers moeten wat verder lopen, maar dat moeten ze ook in andere delen van Apeldoorn of bij het bezoek aan een galerijflat (zonder lift).
Algemene opmerking
De werkgroep kijkt reikhalzend uit naar de maatregelen waarmee de Vlijtseweg werkelijk autoluw wordt gemaakt. Het wordt zeer op prijs gesteld als de werkgroep ook bij deze plannen betrokken blijft worden.
Het lijkt de werkgroep dat nu al een aantal praktische aanbevelingen uitgevoerd kan worden.
Vooruitkijkend naar de tweede fase adviseert de werkgroep daar nu al aandacht aan te besteden. Ervaring leert dat de gemeente lang bezig is met (veel tijd nodig heeft voor) het uitwerken van de theoretisch ideale situatie; ook nu zou direct begonnen kunnen worden met het toepassen van een knip met buissluis op de Vlijtseweg. Door de aanpassing wordt heel snel duidelijk waar de volgende probleempunten liggen, zodat die opgepakt kunnen worden.
Bij de zone aan de noordzijde van de Vlijtseweg, bij de twee scholen, het zwembad, Dekamarkt en Aldi zou een zebrapad mogelijk de veiligheid kunnen verbeteren. Dit is een inschatten zonder onderbouwing met cijfers, omdat het afhankelijk is van de toekomstige ontwikkeling van voetgangersverkeer.
Conclusie
Naast de aanbevelingen rondom vergroening, ’t Sluisje en Vlijtsekade, ziet de werkgroep de weginrichting met veel korte, hoge verkeersdrempels als beste middel om de snelheid te verminderen, de veiligheid te vergroten en het sluipverkeer te voorkomen.

