Niet van gisteren

Discussie over het gebruik van de Vlijtseweg is niet iets van de laatste jaren. Aanwonenden maken zich als jaren sterk om de inrichting van de weg op orde te krijgen, zodat de weg veiliger wordt en er minder sluipverkeer gebruik maakt van deze route.

Bedrijvigheid
De Vlijtseweg was lange tijd een weg met meer bedrijven dan woningen. De weg was het adres voor Kistjes transport, Gamma, Remeha en een gemeentewerf. Daarnaast hebben de oudere huizen van oudsher een oprit en een ruime schuur of loods voor kleine bedrijvigheid. In de loop van de jaren is het aantal bedrijven teruggelopen.

Reputatie
Bij menig automobilist stond en staat de Vlijtseweg bekend als snelle doorgaande route tussen Apeldoorn noord en het centrum. De inrichting van de weg nodigt uit om het tempo hoog te houden. Daarnaast is slechts een deel van de weg aangemerkt als 30 km zone. Deze ingrediënten zorgen ervoor dat er aanzienlijk harder wordt gereden dan is toegestaan.

Nieuws uit 2006
Op de site van de stentor is te lezen dat de zorgen rondom de onveiligheid reeds uit 2006 stammen 🤯.
Het is hoog tijd dat er doeltreffende maatregelen worden genomen. Vlijtseweg is overlast verkeer zat _ Apeldoorn _ De Stentor.nl

Bewoning
Sinds 2012 is het gebied sterk ontwikkeld tot een straat met meer woningen dan bedrijven. In de afgelopen jaren is het gebied rondom de Vlijtseweg verder ontwikkeld tot een woonomgeving. Aan de Vlijtseweg zijn inmiddels 10-tallen woningen en twee appartementen complexen gebouwd. De uitbreiding van het aantal woning zal de komende jaren flink doorzetten. Zo zal het bedrijventerrein tussen het kanaal en de Vlijtseweg plaatsmaken voor woningbouw. Daarnaast wordt het plan “Zwitsal-buitenstad” ontwikkeld met daarin plaats voor 550 woningen.

Zorgen
Bewoners maken zich al geruime tijd zorgen over de veiligheid op en rond de weg. Om verandering aan te brengen in de onveiligheid zijn er in het verleden acties geweest om aandacht te vragen voor het verkeersprobleem.

Petitie 2024
Een recente actie uit 2024 is de petitie voor het realiseren van zebrapaden op de Vlijtseweg. Het doel van deze actie was ook om de weg veiliger te maken. https://www.petitie24.nl/petitie/5361/aanleggen-van-zebrapaden-vlijtseweg. Deze petitie is gesloten.

Petitie 2025
De petitie “Verbeter Verkeersveiligheid en Verminder Zwaar Verkeer op de Vlijtseweg” is sinds april 2025 actief kan nog steeds ondertekend worden via petities.nl. https://petities.nl/petitions/verbeter-verkeersveiligheid-en-verminder-zwaar-verkeer-op-de-vlijtseweg?locale=nl

Gevaarlijk
In de de dagelijkse praktijk worden auto’s die 30km/u rijden worden regelmatig ingehaald door snellere medeweggebruikers.
De gemeente meldt in haar reactie: “Het is bekend dat er op de Vlijtseweg op rustige momenten hard gereden wordt”. Maar in werkelijkheid wordt er op rustige momenten veel te hard gereden, en op drukke momenten gewoon hard.
Slechts 15% van de automobilisten houdt zich aan de snelheid, terwijl dat minimaal 85% moet zijn.
Hoewel de Vlijtseweg geen hoofdroute is voor motorverkeer komt er toch onnodig veel auto- en vrachtverkeer door de straat.
Er zijn regelmatig aanrijden op de Vlijtseweg, gelukkig zelden met ernstig letsel. Deze ongelukken komen nergens in statistieken terug.

Ongevallen uit het nieuws

Niet alle ongevallen en gevaarlijke situaties komen in het nieuws, hieronder enkele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.

Onderstaande, een aanrijding met een fietser.

Onderstaande, automobilisten met haast zorgen voor gevaarlijke situatie.

Onderstaande, een aanrijding met een fietser.

Onderstaande, automobilist met haast kan niet wachten.