Gemeente Apeldoorn heeft een visie voor de Vlijtseweg in meerdere documenten en beleidsstukken vastgelegd. Termen zoals bestemmingsweg, 30 km, veilig voor fietsers, groener en verkeersluw geven de visie weer. Onderstaande zijn de publicaties verzameld met betrekking tot de gemeentelijke visie voor de Vlijtseweg.
- “Om de maximumsnelheid in lijn te brengen met de richtlijnen voor erftoegangswegen gaan we deze alsnog verlagen naar 30 km/uur. Het betreft de volgende wegen: … Vlijtseweg 30 km/uur tussen Edisonlaan en Laan van Kerschoten.”
(bron: Actieplan verkeersveiligheid Apeldoorn – 2024 )
- “.. die de weg veiliger maakt en het autoverkeer ontmoedigt ..”
(bron: Herinrichting Vlijtseweg | Gemeente Apeldoorn – 2025)
- “Het zwembad heeft een fietsaantrekkende werking, omdat het ook kinderen en ouderen aantrekt. Dit is een verandering ten opzichte van het huidige verkeersbeeld op de Vlijtseweg…”
(bron: MER beoordeling zwembad Vlijtseweg)
- “Afwaardering/verkeersluw, snelheid 30 km/u voor de gehele weg, met knip (bussluis)” (bron: Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor Kanaalzone Noord in Apeldoorn – 2023)
- “de Vlijtseweg krijgt een groen profiel”
(bron: https://www.apeldoorn.nl/fl-omgevingsvisie-2040)
- “Doordat de Vlijtseweg voor bestemmingsverkeer … ontsloten wordt”
(bron: https://www.apeldoorn.nl/fl-omgevingsvisie-2040)
- “Realiseren van een royale entree van de Vlijtseweg, die verandert van doorgaande weg naar bestemmingsweg.”
(bron: Omgevingsvisie gemeente Apeldoorn )
In de “Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn” heeft de Vlijtseweg geen rol als belangrijke verbindingsweg. Kanaal Noord en de Noorderlaan vormen voor dit deel van het stadsverkeer de belangrijke verbinding voor de noordradiaal voor auto en bus.
Bron: https://www.apeldoorn.nl/fl-mobiliteitsvisie-binnenstad

In de visie met betrekking tot de “Ringweg Apeldoorn &
Centrumring Apeldoorn” is de Vlijtseweg niet aangewezen als verbinding tussen de ring en de centrumring.
(Bron: Stentor/Anke Arts)

